Inwestycje dofinansowane z Rządowego Funduszu POLSKI ŁAD: Program Inwestycji Strategicznych
W 2023 roku Powiat Chrzanowski wraz z Powiatowym Zarządem Dróg w Chrzanowie w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych, uzyskał dofinansowanie na następujące zadania:
- Przebudowa części DP 1022K w dwóch odcinkach na obszarze Gminy Alwernia – wstępna promesa dofinansowania inwestycji z dn. 20.09.2023r.
- Przebudowa części dróg powiatowych na obszarze Powiatu Chrzanowskiego – wstępna promesa dofinansowania inwestycji z dn. 11.10.2023r.
- Wniosek o zmianę inwestycji pn.” Przebudowa i rozbudowa dróg powiatowych w gminach: Chrzanów i Trzebinia, budowa skrzyżowań i nowego odcinka drogi w kierunku Orlen Południe” – wstępna promesa dofinansowania inwestycji z dn. 11.10.2023r.
Nazwa inwestycji:
Przebudowa części DP 1022K w dwóch odcinkach na obszarze Gminy Alwernia
Termin zakończenia inwestycji: 27.11.2024r.
Całkowity koszt inwestycji: 3 474 378,04 zł
Wkład własny: 69 680,71 zł
Dofinansowanie 97,99 % kosztów kwalifikowalnych inwestycji: 3 404 697,33 zł
Opis inwestycji:
Przebudowywane odcinki:
- odc. I ul. Powiśle w Okleśnej – ok. 940 mb
- odc. II – al. Belwender Gm. Alwernia (droga przez Las) – ok. 890 mb
Sumaryczna długość przebudowywanych odcinków drogi to ok. 1,830 km.
Zadanie obejmowało:
- wzmocnienie podbudowy drogi,
- wymianę warstw bitumicznych,
- poprawę systemu odwodnienia,
- poprawę BRD – wykonanie nowego oznakowania pionowego i poziomego,
- przebudowę nawierzchni jezdni, poboczy wraz ze zjazdami i skrzyżowaniami z dostosowaniem parametrów do obowiązujących przepisów,
- dostosowanie konstrukcji nawierzchni do przewidywanego obciążenia ruchem KR3 wraz ze stabilizacją istniejącego podłoża gruntowego,
- uzupełnienie istniejącego systemu odwodnienia o odcinki kanalizacji deszczowej,
- przebudowę i regulację kolidujących odcinków sieci na obszarze inwestycji
- budowę w Okleśnej lewostronnego chodnika o szer. 2m oraz prawostronnego bezpiecznika o szer. 0,5m z kostki brukowej.
Nazwa inwestycji:
Przebudowa części dróg powiatowych na obszarze Powiatu Chrzanowskiego
Realizacja inwestycji obejmuje
- przebudowę ul. Działkowej w Chrzanowie, ul. Styczniowej i ul. Sierszańskiej w Luszowicach (Gmina Chrzanów) oraz ul. Chrzanowskiej i Leśnej w Trzebini – ok. 5,9 km
- przebudowę odcinka ok.: 3,2 km – DP 1028K ul. Kopalnianej w Trzebini od skrzyżowania z DP 1044K do skrzyżowania z DP 1043K włącznie
- przebudowę odcinka DP 1033K ul. Grojeckiej w Grojcu do Alwerni – obszar tzw. „Serpentyn: o długości ok. 0,9 km.
Planowana data zakończenia inwestycji: 18.10.2025r.
Całkowity koszt inwestycji: 13 630 547,14 zł
w tym koszt kwalifikowalny inwestycji: 9 700 000,00 zł
Wkład własny: 4 415 547,14 zł.
Dofinansowanie 95 % kosztów kwalifikowalnych inwestycji: 9 215 000,00 zł
Zakres robót:
W ramach realizacji niniejszego przedsięwzięcia, w zależności od zakresu i konieczności zostaną wykonane m.in. następujące działania:
- niezbędne prace projektowe, przygotowawcze oraz prace realizacyjne związane z rozbiórką istniejącej, uszkodzonej i zdeformowanej nawierzchni oraz wykonanie nowej nawierzchni jezdni; wymiana i wzmocnienie warstw konstrukcyjnych oraz jeśli dotyczą danego odcinka drogi, roboty polegające m.in.: na zabudowie krawężników, przebudowie istniejących zjazdów i dojść indywidualnych oraz poprawie odwodnienia, a także wykonanie pobocza asfaltowego w obszarach wzmożonego ruchu pieszego lub rowerowego.
Realizacja zadania zdecydowanie zwiększy bezpieczeństwo mieszkańców, zarówno ruchu pieszego jak i kierowców, poprawi płynność ruchu drogowego, estetykę na terenie powiatu oraz standard i komfort życia mieszkańców.
Nazwa inwestycji:
Przebudowa i rozbudowa dróg powiatowych w gminach: Chrzanów i Trzebinia, budowa skrzyżowań i nowego odcinka drogi w kierunku Orlen Południe
Przewidywany termin zakończenia inwestycji: 27.08.2025
Całkowity koszt realizacji zadania: 31 955 400,00
W tym koszty kwalifikowalne: 29 900 000,00 zł
Wartość dofinansowania (95% kosztów kwalifikowalnych): 28 405 000,00 zł
Wkład własny: 3 550 400,00 zł
Opis inwestycji:
Celem projektu jest zdecydowana poprawa bezpieczeństwa użytkowników ruchu drogowego poprzez stworzenie alternatywy nowej drogi dla ruchu ciężkiego obsługującego Grupę Orlen w Trzebini, z jednoczesnym wykonaniem bezpiecznych skrzyżowań oraz ok 3 km połączenia ścieżką rowerową miast Chrzanów i Trzebinia. Równocześnie nastąpi skokowa zmiana stanu technicznego objętych projektem istniejących odcinków dróg , także w zakresie podniesienia ich nośności oraz innych kluczowych parametrów technicznych.
Zadanie obejmuje:
- przebudowę DP1044K tj. ul. Wodzińskiej w Chrzanowie i ul. Sikorskiego w Trzebini
- budowę wzdłuż DP 1044K trasy rowerowej o długości ok. 3 km
- budowę „skrzyżowań o ruchu okrężnym”
- budowę nowego odcinka drogi do połączenia z ul. Rafineryjną – uzyskanie bezpiecznego połączenia do firmy Orlen Południe.
Łączna długość objętych inwestycją dróg wyniesie około 5,8 km długości, w tym budowa ok. 3 km trasy rowerowej.
Realizacja projektu pozwoli na osiągnięcie kilku celów zarówno o charakterze strategicznym jak i lokalnym:
- Dostosowanie ciągu istniejących dróg powiatowych do przenoszenia ruchu ciężkiego pomiędzy węzłem autostrady A-4 a istniejącymi i projektowanymi obszarami inwestycyjnymi i przemysłowymi na obszarze Gmin Chrzanów i Trzebinia, z wykonaniem nowego odcinka drogi dla uzyskania alternatywnej obsługi komunikacyjnej rozbudowywanych instalacji ORLEN POŁUDNIE i ORLEN OIL w Trzebini.
- Poprawę bezpieczeństwa i płynności ruchu drogowego na DP 1045K (ul. Pułaskiego), a zwłaszcza na DK 79 (ulice: Kościuszki i Długa) w Trzebini poprzez częściowe skierowanie ruchu z tychże dróg w zakresie obsługi grupy ORLEN – na objęty wnioskiem, alternatywny przebieg doprowadzony do sąsiedniego węzła A-4 „Chrzanów – Balin” . W ramach projektu wybudowane zostaną ponadto dwa skrzyżowania o ruchu okrężnym dla usprawnienia ruchu pojazdom ciężkim.
- Stworzenie warunków bezpiecznego ruchu rowerowego pomiędzy Chrzanowem i Trzebinią poprzez zaprojektowanie wzdłuż drogi powiatowej nr 1044K – trasy rowerowej o długości około 3km.
W 2022 roku Powiatowy Zarząd Dróg w Chrzanowie rozpoczął realizację zadania pn. „Przebudowa drogi powiatowej DP 1002K ul. Dąbrowskiego w Libiążu” dofinansowanego z Rządowego Funduszu POLSKI ŁAD: Program Inwestycji Strategicznych.
Realizacja inwestycji obejmowała:
- Przebudowę nawierzchni jezdni, chodników i poboczy wraz ze zjazdami i skrzyżowaniami z dostosowaniem parametrów do obowiązujących przepisów
- dostosowanie konstrukcji nawierzchni do przewidywanego obciążenia ruchem KR3 wraz ze stabilizacją istniejącego podłoża gruntowego
- uzupełnienie istniejącego systemu odwodnienia o odcinki kanalizacji deszczowej
- budowę kanału technologicznego
- przebudowę istniejącej sieci teletechnicznej i wodociągowej
- poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez zaprojektowanie nowego odcinka chodnika oraz doświetlenia w rejonie przejeść dla pieszych
- przebudowę obecnego skrzyżowania ul. Dąbrowskiego, Waryńskiego i ul. Stawowej na bezpieczne skrzyżowanie o ruchu okrężnym.
Ogółem długość przewidzianego do przebudowy ciągu wyniósł około 1120 mb.
Całkowity koszt realizacji zadania: 4 449 024,64 zł
Wartość dofinansowania (95%): 4 226 573,40 zł
W ramach przebudowy w szczególny sposób przewidziano poprawę BRD zwłaszcza dla niechronionych uczestników ruchu – poprzez budowę nowego odcinka chodnika oraz wykonanie elementów uspokojenia ruchu poprzez przebudowę skrzyżowania ulic: Dąbrowskiego, Stawowej i Waryńskiego – na skrzyżowanie o ruchu okrężnym z pełnym zestawem przejść dla pieszych. Jest to szczególnie istotne ze względu na to, że w sąsiedztwie na działce gminnej utworzony został atrakcyjny plac zabaw dla dzieci a obok funkcjonuje teren rekreacyjny jako tzw. „Staw Lasówka” chętnie wykorzystywany do spacerów i wędkowania.
Poprzez zwiększenie dostępności do nowoczesnej, zmodernizowanej infrastruktury drogowej realizacja inwestycji przyczyniła się do poprawy komfortu życia mieszkańców, w tym osób niepełnosprawnych, poprawiła bezpieczeństwo uczestników ruchu (pojazdów, jak i pieszych). Poprzez poprawę stanu technicznego nawierzchni drogowej została zmniejszona emisja toksycznych składników spalin oraz ograniczona emisja hałasu.