Inwestycje dofinansowane z Rządowego Funduszu POLSKI ŁAD: Program Inwestycji Strategicznych

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie obraz.png

W 2023 roku Powiat Chrzanowski wraz z Powiatowym Zarządem Dróg w Chrzanowie w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych, uzyskał dofinansowanie na następujące zadania:

  • Przebudowa części DP 1022K w dwóch odcinkach na obszarze Gminy Alwernia – wstępna promesa dofinansowania inwestycji z dn. 20.09.2023r.
  • Przebudowa części dróg powiatowych na obszarze Powiatu Chrzanowskiego – wstępna promesa dofinansowania inwestycji z dn. 11.10.2023r.
  • Wniosek o zmianę inwestycji pn.” Przebudowa i rozbudowa dróg powiatowych w gminach: Chrzanów i Trzebinia, budowa skrzyżowań i nowego odcinka drogi w kierunku Orlen Południe” – wstępna promesa dofinansowania inwestycji z dn. 11.10.2023r.

Nazwa inwestycji:

Przebudowa części DP 1022K w dwóch odcinkach na obszarze Gminy Alwernia

Przewidywany termin zakończenia inwestycji: 27.11.2024r.

Całkowity koszt inwestycji: 3 484 035,29 zł

Wkład własny: 69 680,71 zł

Dofinansowanie  98 % kosztów kwalifikowalnych inwestycji: 3 414 354,58 zł

Opis inwestycji:

Przebudowywane odcinki:

  • odc. I w miejscowości Okleśna – ok. 940 mb
  • odc. II – przez Las – ok. 890 mb

Sumaryczna długość przebudowywanych odcinków drogi to ok. 1,830 km.

Zadanie będzie obejmować:

  • wzmocnienie podbudowy drogi,
  • wymianę warstw bitumicznych,
  • poprawę systemu odwodnienia,
  • poprawę BRD – wykonanie nowego oznakowania pionowego i poziomego,
  • przebudowę nawierzchni jezdni, poboczy wraz ze zjazdami i skrzyżowaniami z dostosowaniem parametrów do obowiązujących przepisów,
  • dostosowanie konstrukcji nawierzchni do przewidywanego obciążenia ruchem KR3 wraz ze stabilizacją istniejącego podłoża gruntowego,
  • uzupełnienie istniejącego systemu odwodnienia o odcinki kanalizacji deszczowej,
  • przebudowę i regulację kolidujących odcinków sieci na obszarze inwestycji
  • budowę w Okleśnej lewostronnego chodnika o szer. 2m oraz prawostronnego bezpiecznika o szer. 0,5m z kostki brukowej.

Nazwa inwestycji:

Przebudowa części dróg powiatowych na obszarze Powiatu Chrzanowskiego

Realizacja inwestycji obejmuje

  • przebudowę ul. Działkowej w Chrzanowie, ul. Styczniowej i ul. Sierszańskiej w Luszowicach (Gmina Chrzanów) oraz ul. Chrzanowskiej i Leśnej w Trzebini – ok. 5,9 km
  • przebudowę odcinka ok.: 3,2 km – DP 1028K ul. Kopalnianej w Trzebini od skrzyżowania z DP 1044K do skrzyżowania z DP 1043K włącznie
  • przebudowę odcinka DP 1033K  ul. Grojeckiej w Grojcu do Alwerni – obszar tzw. „Serpentyn:  o długości ok. 0,9 km.

Planowana data zakończenia inwestycji:  18.11.2025r.

Całkowity koszt inwestycji: 13 630 547,14 zł

w tym koszt kwalifikowalny inwestycji: 9 700 000,00 zł

Wkład własny:  4 415 547,14 zł.

Dofinansowanie 95 % kosztów kwalifikowalnych inwestycji: 9 215 000,00 zł

Zakres robót:

W ramach realizacji niniejszego przedsięwzięcia, w zależności od zakresu i konieczności zostaną wykonane m.in. następujące działania:

  • niezbędne prace projektowe, przygotowawcze oraz prace realizacyjne związane z rozbiórką istniejącej, uszkodzonej i zdeformowanej nawierzchni oraz wykonanie nowej nawierzchni jezdni; wymiana i wzmocnienie warstw konstrukcyjnych oraz jeśli dotyczą danego odcinka drogi, roboty polegające m.in.: na zabudowie krawężników, przebudowie istniejących zjazdów i dojść indywidualnych oraz poprawie odwodnienia, a także wykonanie pobocza asfaltowego w obszarach wzmożonego ruchu pieszego lub rowerowego.

Realizacja zadania zdecydowanie zwiększy bezpieczeństwo mieszkańców, zarówno ruchu pieszego jak i kierowców, poprawi płynność ruchu drogowego, estetykę na terenie powiatu oraz standard i komfort życia mieszkańców.

Nazwa inwestycji:

Przebudowa i rozbudowa dróg powiatowych w gminach: Chrzanów i Trzebinia, budowa skrzyżowań i nowego odcinka drogi w kierunku Orlen Południe

Przewidywany termin zakończenia inwestycji:  27.08.2025

Całkowity koszt realizacji zadania: 31 955 400,00

W tym koszty kwalifikowalne: 29 900 000,00 zł

Wartość dofinansowania (95% kosztów kwalifikowalnych): 28 405 000,00 zł

Wkład własny: 3 550 400,00 zł

Opis inwestycji:

Celem  projektu jest  zdecydowana  poprawa  bezpieczeństwa użytkowników  ruchu drogowego  poprzez stworzenie alternatywy  nowej drogi dla  ruchu ciężkiego obsługującego Grupę Orlen w Trzebini,  z jednoczesnym wykonaniem bezpiecznych skrzyżowań oraz ok  3 km połączenia  ścieżką  rowerową  miast Chrzanów i Trzebinia.  Równocześnie nastąpi  skokowa zmiana stanu technicznego objętych projektem istniejących odcinków dróg ,  także  w zakresie  podniesienia ich nośności  oraz innych kluczowych parametrów technicznych.

Zadanie obejmuje:

  • przebudowę DP1044K tj. ul. Wodzińskiej w Chrzanowie i ul. Sikorskiego w Trzebini
  • budowę wzdłuż DP 1044K trasy rowerowej o długości ok. 3 km
  • budowę „skrzyżowań o ruchu okrężnym”
  • budowę nowego odcinka drogi do połączenia z ul. Rafineryjną – uzyskanie bezpiecznego połączenia do firmy Orlen Południe.

Łączna długość objętych inwestycją dróg wyniesie około 5,8 km długości, w tym budowa ok. 3 km trasy rowerowej.

Realizacja projektu pozwoli na osiągnięcie kilku celów zarówno o charakterze strategicznym jak i lokalnym:

  • Dostosowanie ciągu istniejących dróg powiatowych do przenoszenia ruchu ciężkiego pomiędzy węzłem autostrady A-4 a istniejącymi i projektowanymi obszarami inwestycyjnymi i przemysłowymi na obszarze Gmin Chrzanów i Trzebinia, z wykonaniem nowego odcinka drogi dla uzyskania alternatywnej obsługi komunikacyjnej rozbudowywanych instalacji ORLEN POŁUDNIE i ORLEN OIL w Trzebini.
  • Poprawę bezpieczeństwa i płynności ruchu drogowego na DP 1045K (ul. Pułaskiego), a zwłaszcza na DK 79 (ulice: Kościuszki i Długa) w Trzebini poprzez częściowe skierowanie ruchu z tychże dróg w zakresie obsługi grupy ORLEN – na objęty wnioskiem, alternatywny przebieg doprowadzony do sąsiedniego węzła A-4 „Chrzanów – Balin” . W ramach projektu wybudowane zostaną ponadto dwa skrzyżowania o ruchu okrężnym dla usprawnienia ruchu pojazdom ciężkim.
  • Stworzenie warunków bezpiecznego ruchu rowerowego pomiędzy Chrzanowem i Trzebinią poprzez zaprojektowanie wzdłuż drogi powiatowej nr 1044K – trasy rowerowej o długości około 3km.

W 2022 roku Powiatowy Zarząd Dróg w Chrzanowie rozpoczął realizację zadania pn. „Przebudowa drogi powiatowej DP 1002K  ul. Dąbrowskiego w Libiążu” dofinansowanego z Rządowego Funduszu POLSKI ŁAD: Program Inwestycji Strategicznych.

Kafelki: Program Inwestycji Strategicznych PŁ

Realizacja inwestycji obejmowała:

  • Przebudowę nawierzchni jezdni, chodników i poboczy wraz ze zjazdami  i skrzyżowaniami z dostosowaniem parametrów do obowiązujących przepisów
  • dostosowanie konstrukcji nawierzchni do przewidywanego obciążenia ruchem KR3 wraz ze stabilizacją istniejącego podłoża gruntowego
  • uzupełnienie istniejącego systemu odwodnienia o odcinki kanalizacji deszczowej
  • budowę kanału technologicznego
  • przebudowę istniejącej sieci teletechnicznej i wodociągowej
  • poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez zaprojektowanie nowego odcinka chodnika oraz doświetlenia w rejonie przejeść dla pieszych
  • przebudowę obecnego skrzyżowania ul. Dąbrowskiego, Waryńskiego i ul. Stawowej na bezpieczne skrzyżowanie o ruchu okrężnym.

Ogółem długość przewidzianego do przebudowy ciągu wyniósł około 1120 mb.

Całkowity koszt realizacji zadania: 4 449 024,64 zł

Wartość dofinansowania (95%): 4 226 573,40 zł

W ramach przebudowy w szczególny sposób przewidziano poprawę BRD zwłaszcza dla niechronionych uczestników ruchu – poprzez budowę nowego odcinka chodnika oraz wykonanie elementów uspokojenia ruchu poprzez przebudowę skrzyżowania ulic: Dąbrowskiego, Stawowej i Waryńskiego – na skrzyżowanie o ruchu okrężnym z pełnym zestawem przejść dla pieszych. Jest to szczególnie istotne ze względu na to, że w sąsiedztwie  na działce gminnej utworzony został atrakcyjny plac zabaw dla dzieci a obok funkcjonuje teren rekreacyjny jako tzw. „Staw Lasówka” chętnie wykorzystywany do spacerów i wędkowania.

Poprzez zwiększenie dostępności  do nowoczesnej, zmodernizowanej infrastruktury drogowej realizacja inwestycji przyczyniła się do poprawy komfortu życia mieszkańców, w tym osób niepełnosprawnych,  poprawiła bezpieczeństwo uczestników ruchu (pojazdów, jak i pieszych). Poprzez poprawę stanu technicznego nawierzchni drogowej została zmniejszona emisja toksycznych składników spalin oraz ograniczona emisja hałasu.